E-BUKU VS BUKU : TRANSFORMASI ERA DIGITAL DALAM PERPUSTAKAAN

 

KPS 3014 KUMPULAN N

E-BUKU VS BUKU:

TRANSFORMASI ERA DIGITAL DALAM PERPUSTAKAAN

  

Mohd Izzul Ikhwan bin Mohd Yusof

D20201095609

 

Profesor Dr. Amir Hasan bin Dawi

Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

Tanjung Malim, Perak.

d095609@siswa.upsi.edu.my

 

 

PENGENALAN

Keghairahan dalam mengejar atau merealisasikan kehendak dalam dunia digital pada masa kini telah memberi sedikit sebanyak kesan kepada pelbagai platform terutamanya platform dalam mendapatkan maklumat. Ditambah lagi pada era pandemic covid-19 yang melanda seluruh negara pada masa sekarang ini, pengguna sudah mempunyai batasan untuk berkunjung ke pusat sumber atau perpustakaan untuk mencari maklumat menggunakan buku bercetak. Hal tersebut akan menyebabkan pengguna akan lebih cenderung untuk mendapatkan maklumat yang lebih pantas dengan menggunakan teknologi yang sedia ada dan maklumat tanpa batasan melalui internet berbanding dengan kaedah mendapatkan maklumat secara tradisional yang akan memakan masa dan agak terbatas. Walau bagaimanapun, penggunaan e-buku ini tidaklah semudah mana yang kita bayangkan disebabkan oleh e-buku ini mengandungi aturcara, format, dan kaedah tertentu yang harus diketahui sebelum pengguna boleh memulakan pembacaan daripada e-buku ini. Secara umumnya, pengguna haruslah mempunyai pengetahuan asas terlebih dahulu sebelum menggunakan e-buku tersebut. Selain itu, perbandingan, ciri-ciri, dan kekurangan buku dan e-buku perlu juga dilihat sebagai faktor yang menyumbang kearah perubahan kaedah mendapatkan maklumat.

Sebelum kita membahas dengan lebih lanjut tentang buku dan e-buku ini, kita perlulah mengetahui konsep ataupun definisi kedua-dua platform pencarian maklumat ini terlebih dahulu. Istilah buku boleh dirujuk sebagai helaian kertas berjilid yang mempunyai tulisan dan sebagainnya untuk kegunaan dibaca atau yang mengandungi ruangan kosong untuk ditulis [rujuk gambar 1] (Kamus Dewan, 2007). Manakala, istilah bagi e-buku atau buku elektronik ini ialah sejenis medium penyampaian maklumat yang merujuk kepada penggunaan data digital seakan buku yang mengandungi pelbagai maklumat dalam bentuk teks, gambar atau kedua-duanya [rujuk gambar 2]. Terbitan sebegini boleh dibaca menggunakan pembaca elektronik yang khusus namun sebarang komputer dengan paparan atau skrin leper yang boleh dilihat seperti komputer riba, komputer tablet dan telefon pintar juga boleh digunakan (Wikipedia, 2019). E-buku ini juga terdapat dalam bentuk berbayar dan secara percuma. Kebanyakkan e-buku ini didatangi dalam pelbagai bentuk format antaranya ialah .htm, .txt, .docx, dan .pdf. 

Selain itu, sebelum saya meneruskan perbincangan tentang e-buku dan buku ini dengan lebih terperinci lagi, izinkan saya menceritakan serba sedikit perbincangan awal mengenai e-buku yang telah menjadi alternatif kepada buku bercetak ini. Menurut Godwin-Jones (2003), e-buku telah menjadi alternatif kepada buku bercetak bermula sejak 1990-an dengan terhasilnya peranti e-buku yang pertama. Walau bagaimanapun harga peranti e-buku ini pada awalnya agak mahal tetapi ia masih dianggap lebih murah berbanding dengan komputer riba pada zaman tersebut. Dengan saiz yang lebih kecil, peranti tersebut mampu menyimpan banyak e-buku berbanding dengan jumlah buku bercetak yang agak tebal dan berat untuk dibawa kemana-mana dalam erti kata lain e-buku ini sama seperti perpustakaan mini bagi pengguna tersebut. Sasaran awal e-buku adalah bagi golongan yang professional kerana biasanya golongan ini merupakan kumpulan yang lebih banyak membaca dan memerlukan capaian maklumat dihujung jari sahaja (Ellen, 2005). Oleh itu, seiring dengan perkembangan e-buku ini, kita perlu mengetahui bagaimana pengguna menggunakan teknologi e-buku ini. Adakah mereka selesa dengan pengunaan e-buku ini berbanding dengan buku yang bercetak? Adakah ia masih dipelopori oleh golongan professional sahaja atau tren penggunaannya sudah berkembang kepada segenap lapisan masyarakat biasa?

Seterusnya, menurut Schilit (1999), pengguna e-buku ini mempunyai dua ciri iaitu pembaca pasif atau aktif. Pengguna pasif lebih cenderung dalam membaca dengan lebih santai seperti membaca buku fiksyen, novel, komik, majalah, dan kumpulan berita sahaja. Manakala berlawanan pula dengan pengguna aktif, pengguna aktif ini biasanya melibatkan pemikiran kritikal seperti pembelajaran dan hendak membuat keputusan. Ia juga termasuk dalam penglibatan pembaca semasa membaca seperti mencatat nota dan menanda (highlight) fakta-fakta yang penting. Pengguna aktif ini juga biasanya melibatkan pembacaan yagn melebihi dua mukasurat dan pembaca perlu menyelak banyak halaman untuk mendapatkan maklumat yang diinginkan. Fakta ini telah disokong oleh Zawiyah Baba (2008)  yang menyatakan bahawa pengguna membaca untuk tujuan yang berbeza iaitu untuk pengajian akademik, mengisi masa lapang, hiburan atau bersantai, mencari maklumat, dan untuk menambah ilmu.

Menurut kepada kajian yang dijalankan oleh Noorhidawati (2008) pula, faktor yang paling popular pengguna lebih menggunakan e-buku berbanding buku bercetak ialah untuk ”mencari maklumat atau bahan yang relevan”. Ini bermaksud, e-buku tidak perlu untuk dibaca secara keseluruhan, tetapi pengguna akan menggunakan e-buku ini untuk membuat rujukan dalam penyelidikan mereka. Oleh itu, kita dapat mengenalpasti bahawa penggunaan e-buku ini lebih popular dalam kalangan pengguna aktif yang ingin mencari bahan dan maklumat yang relevan dan penggunaan buku bercetak lebih popular dalam kalangan pengguna pasif iaitu hanya untuk tujuan bersantai sahaja.

 

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN E-BUKU VS BUKU

Sudah terang lagi bersuluh, e-buku lebih banyak mempunyai kelebihan berbanding dengan buku bercetak kerana e-buku memberikan kemudahan kepada pembaca untuk membawanya kemana sahaja tanpa menggunakan tenaga yang banyak berbanding buku bercetak yang lebih sukar untuk dibawa dan lebih berat. Oleh itu, dengan adanya e-buku ini, ia membolehkan kita untuk membudayakan budaya membaca dimana jua.

            Ciri-ciri e-buku yang mudah seperti hyperlink dan pencarian kata kunci dengan mudah mampu menjadikan e-buku sebagai rujukan yang menarik untuk koleksi rujukan seperti kamus, ensaiklopedia atau buku teks. Pengguna tidak perlu menyelak helaian demi helaian mukasurat dan mencari sesebuah perkataan itu satu persatu. Contohnya, jika pengguna hendak mencari perkataan “Sumber” pengguna perlu menyelak helaian yang bermula dengan huruf “S” sahaja, seterusnya mencari “Sumb..” untuk membolehkan perkataan “Sumber” ditemui dengan cepat dan mudah. Berbeza dengan penggunaan e-buku atau lebih tepat lagi, e-kamus. Pengguna hanya perlu menaip perkataan tersebut dan hasil carian boleh diperolehi dalam masa beberapa saat sahaja. 

            Namun, disebalik kelebihan yang ada, e-buku juga mempunyai beberapa kekurangan. Memandangkan e-buku mesti dibaca menggunakan peranti tertentu, ia lebih terdedah kepada beberapa masalah teknikal. Antaranya, kegagalan perisian berfungsi, serangan virus, ketiadaan bekalan elektrik atau kehabisan bateri dan sebagainya. E-buku yang terdiri daripada pelbagai format juga mungkin tidak dapat dibaca pada masa akan datang kerana perubahan format. Format yang terdapat dalam e-buku tersebut akan dianggap usang dengan adanya format baru yang lebih terkini dan sentiasa dikemaskini. Sebaliknya, perkara ini tidak berlaku pada buku bercetak. Ia masih boleh dibaca walaupun teknologi berubah.

 

MANFAAT DAN CABARAN KEPADA PERPUSTAKAAN

Buku bercetak boleh digunakan sebagai koleksi yang tak lapuk dek zaman. Walaupun ia memerlukan banyak ruang simpanan, ia merupakan sesuatu yang perlu ada bagi mewujudkan sebuah perpustakaan. Koleksi buku boleh sentiasa digunakan dan tidak bergantung kepada perubahan teknologi. Contohnya, perisian pengoperasian Windows yang dipasang dalam komputer perlu sentiasa dipertingkatkan seiring dengan perkembangan teknologi. Dengan adanya versi terbaru, Windows 7, Windows 97 dianggap ketinggalan zaman. Samalah juga halnya dengan e-buku yang akan berubah seiring dengan perkembangan teknologi.

            Perpustakaan juga mendapat manfaat daripada teknologi ini buku yang berada dalam e-buku akan sentiasa tersedia dalam talian. Contohnya, buku bertajuk Macroeconomics oleh Robert J. Barro yang diperolehi melalui NetLibrary dicapai sebanyak 310 kali. Penggunaan tajuk sekerap ini agak mustahil berlaku sekiranya buku tersebut dalam bentuk bercetak (Henke, 2003). Namun, statistik yang diperolehi dari Perpustakaan Universiti Sains Malaysia (USM) merekodkan 1,317,991 kunjungan pengguna sementara perkhidmatan sirkulasi pula melibatkan pinjaman sejumlah 366,947 buah buku pada tahun 2009 (Laporan Tahunan Perpustakaan, 2009). Ini menunjukkan satu angka yang tinggi dan pengguna masih berminat untuk datang ke perpustakaan walaupun koleksi dalam bentuk e-buku telah tersedia.

            Penting untuk kita mengetahui sejauh manakah tahap penggunaan e-buku yang dilanggan oleh perpustakaan. Adalah tidak bermanfaat sekiranya perpustakaan hanya membekalkan keperluan tersebut tetapi tahap penggunaan amat rendah kerana pengguna tidak biasa menggunakannya. Menurut Zawiyah Baba (2008), cabaran kepada pustakawan adalah untuk menjadikan e-buku dan peranti pembaca e-buku mudah didapati dan tersedia untuk digunakan dengan memberi galakan serta tunjuk ajar kepada pengguna tentang cara penggunaannya. Pengguna akan cara-cara penggunaannya, seterusnya menggunakan sepenuhnya kemudahan yang tersedia serta mengenali kaedah yang lebih efektif untuk membaca. Pustakawan juga harus memilih bukan hanya e-buku terbaik, terutama buku yang tidak terdapat dalam koleksi perpustakaan, tetapi perlu memilih perisian bacaan, peranti atau peralatan yang membenarkan pengguna memanfaatkan sepenuhnya teknologi serta meningkatkan pengalaman pembaca.

 

KESIMPULAN

Perkembangan e-buku dalam kepesatan pembangunan teknologi masih memberi ruang kepada buku bercetak untuk terus berada di pasaran. Namun apa yang mungkin berubah adalah tren pasaran buku bercetak rentetan daripada penggunaan e-buku. Apa yang dapat disimpulkan di sini adalah, penggunaan buku bercetak dan e-buku saling melengkapi antara satu sama lain kerana masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Kedua-duanya relevan untuk digunakan, bergantung kepada kehendak dan citarasa pengguna itu sendiri.

Buku bercetak akan terus menjadi sesuatu yang boleh dibangunkan sebagai satu koleksi. Contohnya, buku coffee table tidak akan boleh diganti dengan menggunakan e-buku kerana ciri-ciri buku tersebut membuat ianya unik. Walaupun maklumat dalam bentuk digital mampu mengurangkan kos percetakan dan kertas, bagi sesetengah organisasi, penggunaan bahan bercetak mampu mengurangkan kebergantungan terhadap teknologi. Pun begitu, kelebihan menggunakan bahan digital lebih terserlah dalam aspek pengemaskinian maklumat. Contohnya, mengemaskini dokumen teknikal lebih mudah sekiranya dokumen tersebut dalam bentuk digital. Ia tidak perlu dicetak secara berulang, sekaligus mampu menjimatkan kos. Begitu juga halnya dengan buku teks pelajar. Pelajar tidak perlu membeli buku teks yang baru setiap kali buku tersebut dikemaskini. Apa yang perlu dilakukan hanyalah mencapainya dalam talian dengan memuatnaik versi terkini. Ringkasnya, sama ada buku, mahupun e-buku, kedua-duanya memberikan pengamalan dan nikmat membaca yang berbeza.

 

                                                                                                  gambar 1

 

gambar 2

 

 

 

 

RUJUKAN

                Nor Hazidah Awang (2010), Buku Vs E-Buku: Transformasi Era Digital, Jurnal PPM, Jilid. 4, 49-56, http://eprints.usm.my/33973/1/201003.pdf

 

              Fakulti Pengurusan Maklumat Universiti Teknologi MARA (2013), Sentuhan Intelektual Membaca Karya-karya Besar, Jurnal Peradaban Informasi Dan llmu, Jilid. 2, 69-78 & 105-106, https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13895/1/AJ_ZAILANI%20SHAFIE%20INFORMIKA%2013.pdf

 




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pengurusan Pusat Sumber Sekolah (PSS)

KOLEKSI BAHAN PUSAT SUMBER SEKOLAH (PSS)

KATEGORI BAHAN SUMBER DAN KEMAHIRAN AKSES SUMBER PEMBELAJARAN