Pengurusan Pusat Sumber Sekolah (PSS)
Pengenalan:
·
pengurusan sumber adalah gabungan daripada perkataan
pengurusan dan sumber.
·
Menurut Buck (2010), pengurusan terdiri daripada
beberapa elemen iaitu pengarahan dan pengawalan kumpulan yang terdiri daripada
satu atau lebih entiti yang bertujuan untuk menyelaras dan mengharmonikan
kumpulan tersebut bagi mencapai misi dan matlamat sesebuah organisasi atau
kumpulan
·
Sumber pula merujuk kepada satu set bahan atau sistem
yang diwujudkan dengan tujuan membolehkan dan memudahkan pembelajaran seseorang
pelajar.
·
Terdapat tiga pembahagian sumber iaitu sumber primer,
sumber sekunder dan sumber tertier.
·
Pengurusan sumber ini merujuk kepada satu proses
membuat keputusan bagi menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha
pemeliharaan dan pemuliharaan.
·
Pengurusan sumber ini dikatakan turut memainkan
peranan yang sangat penting dalam organisasi agar sesebuah organisasi dapat
memastikan pengurusan sumber organisasi berjalan dengan lancar dan mampu
berdaya saing untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
Konsep Pusat Sumber:
·
Pusat
sumber sekolah (PSS) dianggap sebagai satu unit di mana pemilihan bahan dan
alat pendidikan yang berkesan dan berkualiti dilakukan, diproses dan diurus
secara sistematik untuk kegunaan guru dan pelajar (Omar, 1993).
· didefinisikan
sebagai ruang yang dikhaskan di mana terdapatnya sumber pendidikan atau media
bercetak dan tidak bercetak yang diuruskan secara sistematik dan boleh
digunakan oleh guru dan pelajar untuk memperolehi maklumat bagi tujuan
pengajaran dan pembelajaran
· menyediakan
pelbagai koleksi bahan yang lengkap dan sejajar dengan perkembangan Pendidikan
pada masa kini
Objektif Pusat Sumber:
· Kecemerlangan
Pendidikan
· Penggunaan
kemudahan
· Pemupukan
tabiat pelajar
· Penghasilan
bahan
· Perkhidmatan
pembelajaran
· Kemahiran
maklumat
Fungi Pusat Sumber:
· Mengenalpasti
dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum
· Berkhidmat
sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
· Tempat
pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
· Mendapatkan
panduan mencari, mengguna, menghasil, dan mempersembahkan maklumat keperluan
kurikulum
· Pengembangan
kemahiran pembelajaran kendiri
· Penyedia
keperluan terkini teknologi Pendidikan
· Penyedia
perkhidmatan reprografi dan rakam salin
Ciri-ciri pusat sumber yang berkesan:
· Warga
sekolah mengetahui dan mengenali pengurus pss
· Terdapat
pelbagai aktiviti galakan penggunaan pss
· Perkhidmatan
dan koleksi digunakan dalam proses Pdpc
· Lokasi
PSS ditempatkan di kawasan yang mudah untuk dikunjungi
· Warga
sekolah memahami peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
· Mempunyai
koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik.
Langkah Pembentukan Pusat Sumber yang
Berkesan:
· Penubuhan
Ajk dan pelantikan kakitangan PSS
· Rancangan
pengoperasian
· Rancangan
pengurusan perkhidmatan
· Latihan
dan bengkel untuk kakitangan (petugas)
· Pengurusan
kemudahan fizikal dan keceriaan
· Orientasi
dan penerangan kepada pelanggan
· Kemaskini
rekod pengurusan (koleksi)
· Promosi
dan galakan pengguanaan
· Penyemakan
stok dan penyediaam laporan tahunan
Kesimpulan:
·
pengurusan sumber
yang digunakan oleh pihak sekolah dalam bidang pendidikan perlu dimanfaatkan
sepenuhnya kerana ia mampu meningkatkan ilmu pengetahuan, kefahaman, dan
pembelajaran pelajar terhadap pendidikan yang telah diterima oleh mereka.
·
Pengurusan sumber juga
merupakan aspek penting dalam pengurusan pembelajaran kerana ianya salah satu
bantuan dalam sistem pembelajaran.
Ulasan
Catat Ulasan